SLOEPEN & TENDERS 

Tegenwoordig worden er veel kleine scheepjes voor de pleziervaart gebouwd en ook nog nieuw ontworpen, die sloep worden genoemd. Hier is echter veel kaf onder het koren. Diverse sportbootjes en wastobbes worden (met een touw eromheen) als sloep verkocht. Vaak hebben die ook een tros om het dolboord, de kabelaring, maar die doet dan dienst als stootwil. De verdikking om de boeg is afkomstig van de sleepvaart en wordt leguaan genoemd. In Nederland worden zo'n 200 verschillende sloep-types aangeboden, vaak vernoemd naar plassen, meren of vaarten. Zoals een kenner zei: "er is geen sloot meer in Nederland waar nog geen sloep naar vernoemd is."

Moderne sloepen worden vooral van polyester gemaakt. De vaak overnaadse rompvorm is eenvoudig met een mal via de hand-layup methode te fabriceren. Fabricage van de rompen gebeurt vaak in Polen of Turkije. De afbouw doet men dan in Nederland. De laatste jaren worden ook sloepen gemaakt van het onderhoudsvrije aluminium.

Onder een tender verstaan we een schip dat van oudsher diende om post en passagiers met hun handbagage naar een op stroom of op de rede liggend zeeschip te vervoeren.

Tegenwoordig zijn het vaak een aantal speciaal voor dat doel wat zwaarder gemotoriseerde reddingssloepen van de zeegaande passagiersschepen, die als tender worden ingezet.

Zendschepen werden vanaf de vaste wal bevoorraad met olie, onderdelen, post, platen, geluidsbanden en voedsel. Ook nieuwe medewerkers of fans (in die kringen anoraks genoemd) werden met tenders vervoerd, alsmede medewerkers die voor verlof naar de wal mochten. Voor dat doel werden oude visserschepen gebruikt, vooral treilers waren populair.

De laatste nieuwtjes en maandelijks wisselende vaarimpressies.

ExternalVideoWidget

 

ExternalVideoWidget

 

ExternalVideoWidget

 

ExternalVideoWidget

 

ExternalVideoWidget

 

ExternalVideoWidget

 

ExternalVideoWidget

 

ExternalVideoWidget

 

ExternalVideoWidget